15. Alkalmazott Mérnöki Tudományok Versenye


2025. május 24.

Még 121 nap a küldetésig.

Hírek

2024.12.17.

FONTOS VÁLTOZÁSOK!

A verseny kicsit átalakult. Beköltözünk egy sportcsarnokba kizárva ezzel az időjárás okozta bizonytalanságot. A feladatot átdolgoztam, de 90%-ban azért maradt a régi feladat és 100%-ban a kihívás. Már a díjakat is látni a távolban:)

2024.10.30.

Örömmel jelenthetem be, hogy a verseny az Óbudai Egyetem anyagi és szakmai támogatásával valósul meg. Olyan versenyt szeretnénk rendezni ami közösséget épít olyan fiatalokból akik számára a mérnöki tudományok ismerete nem csak egy leküzdendő érdemjegy a bizonyítványban. Összehozni titeket három napra, hogy megmutassátok egymásnak az ötleteiteket és leteszteljétek azokat a gyakorlatban is. A díjak is gyarapodni fognak, ahogy közeleg a karácsony:) Jelentkezzetek, alkossatok és tartsatok be minden biztonsági szabályt!

A feladat

A BIZTONSÁG mindenek felett!!! 
Igen van biztonsági rizikó a feladatban, de józan ésszel elkerülve a balasetveszélyes szituációkat odafigyelve magunk és mások testi épségére ez a küldetés sem veszélyesebb mint az elmút 14 év feladatai.
Kellő tisztelettel bánjatok a sűrített levegő vagy bármely tárolt energia (gumiszalag:) erejével. Védőszemüveget minden esetben használjatok! A kilőtt 'valami' pedig egyszer földet ér. Minden teszt csak biztonságos környezetben történjen!

Nézzük először a pályát:

40m x 20m pálya az akadályok maximum 30cm magasak

A terem maximális magassága 7 méter

A feladat átjuttatni a 'valamit' a gravitációt legyőzve a 15 méter széles akadályon át majd elérni a hat célterület egyikét. A célterületen közvetlenül landolni 50% pluszpontot jelent. A 'valami' önerőből vagy egy másik robot segítségével juthat vissza a kilövési pontra végig a talajon haladva, hogy újra útnak induljon egy másik célterület felé.
A 'valamire' vonatkozó szabályok:
- tömege nem lehet nagyobb mint 100 gramm
- egyetlen propellert tartalmazhat ami magasság emelésére is használható
- indítása emberi beavatkozás nélkül gombnyomásra
- a mozgási energiát sűrített levegő, gumiszalag, elektromágneses lineáris gyorsító vagy még fel nem talált technológia szolgáltathatja
- A 'valami' nem kapcsolódhat mechanikusan (vezeték, damil..) a kilövő ponthoz, de rádióval valós időben irányítható.
- a pontszerzéshez a 'valaminek' nyugalmi állapotában a célterületet érintenie kell (átgurulásért nem jár pont)
- a 'valami' cserélhető két kilövés között (akár javítási, akár stratégia miatt)

50 gramm tömegű, kicsit lassú 'valami' 

Nincs túlgondolva. A 'valami' a robot és a kilövő is esp-now hálózatba van kötve így egyetlen távirányítóval vezérelhető.

A robot ami visszahozza a 'valamit', ha az nem tudna visszajönni vagy csak lassan, esetleg repült odáig:
Nem lehet drón vagy bolti kész termék pl egy buggy, 4wd modell.., de az alkatrészek felhasználhatóak egy egyedi alvázra épített robothoz. Az irányítása a kilövőpontról történhet. Gyári távirányító sem a robot sem a 'valami' irányításához nem használható. A robot a pályán szabadon mozoghat így lehetőség van például célmegjelölésre. A robot súlya maximum 5kg lehet. Teljes terjedelmében (karok, lepkefogó...) is el kell férnie egy 50cm x 50cm x 50cm térfogatban.

4 kerék kormányzású és meghajtású robot ami még a szabadtéri verseny rakétáját öleli át

A célok:
1.25 x 1.25 méter 6mm OSB lap.  A hat cél közepén 1m átmérőjű fehér kör található. Felmerült egyedi jelölés (betűk, sokszögek..) is, de legbiztosabban detektálható alakzat a kör. Az egyedi jelölést a robototokkal kell megoldani.  A célok a kilövési ponttól 25..40 méter távolságban helyezkednek el a pályát védő vastag fekete gumiborításon.

A pontozás:
Egy küldetés 20-30 perc (csapatok számától függ) és egyszerre 4 csapat versenyzik. Minden célpont egységesen 10 pontot ér, ha a 'valami' eléri a célterületet. Ha a 'valami' landol a célterületen és rajta is marad majd nyugalmi állapotában egyetlen pontjával is érinti a célterületet az +5 pont azaz 15 pont. A küldetés területfoglalós pontozású. Ez azt jelenti, hogy az eltalált célért csak egyszer jár pont. A találattal a cél az adott csapathoz kerül és a küldetés végén az így elfoglalt célokért 10 || 15 pontot kaphatnak még.
Egy küldetés alatt maximálisan elérhető pontszám 180:
Eltalálva mind a hat célt úgy, hogy a 'valami' leszállt a célterületeken 6 x 15 = 90 pont. A küldetés végén minden célterület utolsóként eltalálva (elfoglalva) ismét 6 x 15  = 90 pont.
A verseny napján egy csapat többször is pályára lép. Csapatok számától függően (időkorlát) 2-3 alkalommal, de a középdöntőbe csak a 8 legtöbb pontot elért csapat jut be. A döntőben pedig a 4 legjobb team növelheti tovább összpontszámát.
Amennyiben technikai okból (elakadt robot..) be kell menni a pályára a csapat első alkalommal 2 perces második 4 harmadik alkalommal 6 perces (és így tovább) kényszerpihenőt kap.

A tornacsarnokot május 23-án délután három órától vehetjük bírtokba. A pálya megépítése után lehet tesztelni akár egész éjszaka. A verseny szombaton 10 órakor kezdődik és este 6 körül lesz vége. Utána lazulás közös vacsorafőzés. Mindkét éjszaka (péntek - szombat) a csarnokban lehet aludni. Tisztálkodási lehetőség adott, hálózsákot esetleg felfújható matracot hozzatok, mert tornaszivacs csak korlátozott számban van.
Megjósolni se lehet mi fog kelleni a győzelemhez. Talán egy célpont eltalálása elég lesz, de lehet egymástól kell majd visszaszerezni a célterületeket. Ami 14 verseny tapasztalatából leszűrhető: a legegyszerűbb és leghatékonyabb ötlet fog jól működni. Na meg legyen gyorskötöző és szigetelőszalag kéznél:)

Talán segítség ezért innen letölthető a távirányító - robot - rakéta - indító forráskódja. Az esp-now végig hibamentesen működött köszönhetően a zavarmentes nyílt terepnek is.

Aki nem ismerte volna az eredeti feladatot egy youtube videó készült róla.

S.A.

Köszönet mindenkinek aki szakmai tapasztalatával segítette, hogy a feladat biztonságosabb és amennyire lehet kiskapu mentes legyen.

Díjak

Három napos terembérlet pénteki zsíroskenyér és a szombati vacsora remek társaságban úgy gondolom megfizethetetlen. Az Óbudai Egyetem támogatásával mégis valóra válik (500.000 ~ 800.000 Ft). 
Nemsokára nagyobb támogatás érkezik (2025.01.17.).
A díjalap elosztása a megszerzett pontok alapján történik így minden csapat aki pontot ér el már részesül belőle. Elméletben előfordulhat, hogy a nyeremény nagy részét egyetlen csapat szerzi meg. A tárgynyereményeket, ha nincs külön szponzori kérés szintén a pontszámok alapján, illetve a szívünkre hallgatva osztjuk el.

A támogatók keresése folyamatban. 

Csapatok

Jelentkezési sorrendben

Essort

Bartalos Tamás (37)

Mátrix oktatási Központ

Bencsik Tamás (37)

ex. Óbudai Egyetem - NIK

Kele István (54)

ex. Gábor Dénes Főiskola

Vígh Viktória (36)

ex. ELTE TTK

Jelentkezés

A hagyományokat követve két kategóriában lehet jelentkezni. Amennyiben a csapat tagjainak fele iskolás éveit tapossa akkor részesül a díjalapból. A másik kategória a vén rókák akiknek a pontjai nem számítanak bele a díjalap elosztásába, de különdíjat tárgyjutalmat és minden elismerésünket elnyerhetik.

A jelentkezéshez mindösszesen egy levelet kell küldenetek a siposattila kukac magyarokamarson.hu címre a következő adatokkal:
-> A csapat neve
-> A csapattagok neve, életkora, jelenlegi vagy ex iskolája

A jelentkezés határideje: 2025. február 28. 23 óra 59 perc 59 másodperc. Azért örülnénk, ha minél előbb megtennétek. 

Ha nem válaszolok egy-két napon belül, akkor valami gáz van a levelezővel és nem jutott el hozzám a levél. Hajlott korom ellenére továbbra is megtiszteltetés lenne a közvetlen tegeződő kapcsolattartás bármilyen korosztály részéről.

Attila

A verseny helyszíne

KISKUNHALAS ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONT SPORTCSARNOK

Bár maga a verseny május 24-én szombaton lesz, de a péntek a tesztelésé a vasárnap pedig a bootolásé így valójában három napos a buli. Pénteken három órától lehet beköltözni és tesztelni egész éjszaka. Szombat szintén ottalvós vacsorával és lazulással. Vasárnap meg irány haza pihenni:)
Úgy gondolom sikerült a legjobb helyet megtalálni az Óbudai Egyetem támogatásával a versenynek.

A kiskunhalasi ÁMK csarnok. 

Az idei szalagavatón készült képen jól látható a pályát védő gumiborítás is.

A verseny története

2006

Kiskunhalas


Építeni kellett egy robotot mely felkutatja a homok alá rejtett fémlapot és a mintát visszahozni  a kiindulási bázisra.

Williamson

KISkunhalas

20 darab 3x3 centiméteres energiakockát helyeztünk el a 8x8 méteres homokkal borított 'marson'. Az energiát úgy lehetett kinyerni, ha a robot 5 másodpercig pontosan a kocka tetejére világított. A győztes csapatnak 9 kockát sikerült kitermelnie

Williamson

Kiskunhalas

Kicsit több mint 1 liter vizet rejtett a 'mars', ami 6 kis tavacskában tört a felszínre. A végső rangsor az összegyűjtött víz mennyisége volt.

Williamson

Kiskunhalas

9600 liter óceánnal és jéghegyekkel meg egy nagy jégmezővel kellett megbirkózni, hogy a lehető legtöbb űrhajóst sikerüljön megmenteni.

Williamson

Óbudai Egyetem

Építeni kellett egy robotot, mely a kavicsos terepen megkeresi a különleges 'marsi' virágot. Leolvassa a DNS szekvenciát, majd egy másik organizmusból mintát vesz. Ezt a mintát egy űrlifttel feljuttatja a Mars körül keringő űrállomásra. Erre a feladatra 30 perc állt rendelkezésre. Természetesen voltak csapatok akiknek nem kellett ennyi idő.

Williamson

Kiskunhalas

Készíteni kellett egy olyan robotot amit hasonló rendszer vezérel, mint a vadászgépek rakétáit csak egyszerre 25 célpontra kell figyelnie.

Williamson

Szeged

Olyan rovarszerű robotot kellett építeni, mely képes a zord 'marsi' körülmények között minimális emberi beavatkozással navigálni. A cél minél több területet benépesíteni és megvédeni a többi robottól az értékes 'utódokat'.

Williamson

Szeged

Építeni kellett egy kisméretű kétkerekű robotot, mely képes akár autonóm mozogni Mars City utcáin. Igazi kihívás az instabil kétkerekű mechanika irányítása illetve a megvalósításra rendelkezésre álló rövid 3 hónap.

Williamson

Óbudai Egyetem

Ebben az évben egy olyan légpárnás robotot kellett készíteni melyet kézmozdulatokkal lehetett irányítani. Érzékelők a ujjhegytől a csuklóig helyezkedhettek el. A robotnak összetett mozdulatokat kellett végrehajtania, hogy képes legyen a pályán elhelyezett különböző méretű céltárgyakra eljuttatni az apró dobókockákat.

Williamson

Óbudai Egyetem

Az eddigi versenyektől eltérően nem előre megadott feladatot kellett az otthoni műhelyben megvalósítani, hanem a helyszínen kiosztott egységcsomagból kellett 18 óra alatt egy robotot építeni. A csomag tartalmazott 4 szervót, akkumulátort egy A4 méretű kétoldalas nyomtatott áramköri lemezt + 1m alucsövet. Az irányítást egy potenciométer és két nyomógomb segítségével kellett megoldani.

Williamson

miskolci Egyetem

Az idei verseny igazi kihívás a digitális képfeldolgozás terén. A robotoknak egy olyan terepen kell autonóm tájékozódni ahol csak a 'szemükre' hagyatkozhatnak látható és infravörös tartományban. Természetesen gondoltunk a feltörekvő nemzedékre is ezért lehetőség van egy 'varázsgomb' segítségével pontokat szerezni.

Williamson

miskolci Egyetem

A feladat varázsgömbök azaz gömbrobotok építése volt. A maximum 25cm átmérőjű robotokkal kellett 9 arénában a csapat színére állítani a jelzőzászlót. Az irányításához egy varázspálcát is építeni kellett melynek mozgatásával navigálták a csapatok a robot a pályán.

Williamson

miskolci Egyetem

Ebben az évben visszatértünk a Marsra. Minden csapatnak egy-egy alkatrész csomagból kellett dolgoznia amely tartalmazott 6 dc motort két akkumulátort szervókat és egyéb apró alkatrészt. A feladat a pályán található a csapat szinével megeggyező léggömbök kilyukasztása volt a lehető legkevesebb idő alatt.

Williamson

miskolci Egyetem

A világ legolcsóbb léptetőmotorjával kellett robotot építeni. A cél a pályán található minták begyűjtése és eljuttatása a központi űrhajó tárolójába. A robot csak 3D nyomtatott alkatrészekből épülhetett fel. Sajnos a járvány miatt, 3 nappal a verseny előtt az egyetem már nem engedélyezte a rendezvény megtartását.

Ez a verseny sajnos a covid miatt elmaradt

Prof. Dr. Kozlovszky Miklós : kozlovszky.miklos kukac nik.uni-obuda.hu
Sipos Attila : siposattila kukac magyarokamarson.hu
Vizi Pál Gábor : vizi.pal.gabor kukac wigner.mta.hu