2024.09.27.
Úgy néz ki az eredeti tervek mégis megvalósulnak. Szeretném minél előbb a pontos dátumot és helyszínt elétek tárni. Ami biztos májusban verseny!
A BIZTONSÁG mindenek felett!!!
Igen van biztonsági rizikó a feladatban, de józan ésszel elkerülve a balasetveszélyes szituációkat odafigyelve magunk és mások testi épségére ez a küldetés sem veszélyesebb mint az elmút 14 év feladatai.
Kellő tisztelettel bánjatok a maximum használható 8 bar erejével és méretezzétek túl a nyomásrendszert. Védőszemüveget minden esetben használjatok! A kilőtt 'valami' pedig egyszer földet ér. Minden teszt csak biztonságos környezetben történjen!
Betartva ezt a két dolgot para helyett csak egy izgalmas és érdekes utazás lesz. Tudom, mert leteszteltem.
Röviden építeni kell 'valamit' amit sűrített levegővel kilőve egy célterületen landolva majd visszahozva újra útjára lehet indítani.
Kezdjük a 'valami' definiálásával. Az én tesztemben ez egy rakéta, de messze nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás ezért maradjunk a 'valami' megnevezésnél.
4 darab 3g szervó, ESP32-S2, MPU6050
A 'valami' össztömege nem haladhatja meg a 250 grammot.
A 'valamit' csak a kilövőcső külső felületéről lehet indítani a cső belsejéből nem. Bocs, de acélgolyók kilövését nem szeretnénk engedni.
A 'valami' maximum két részből állhat. Egy hordozóból és egy objektumból ami a célterületen landol. Csak a célra érkező eszközt kell visszahozni, hordozóból bármennyit fel lehet használni a küldetés alatt.
A 'valami' nem kapcsolódhat mechanikusan (vezeték, damil..) a kilövő ponthoz, de rádióval valós időben irányítható.
A 'valami' egyetlen propellert tartalmazhat ami nem alkalmazható a magasság növelésére csak irányításra és az ereszkedés lassítására.
A 'valami' akár önerőből is visszajöhet a kilövési pontra bár ez már a sci-fi határát súrolja.
A kilövő szerkezet:
A maximális nyomás 8 bar lehet. A biztonság érdekében a szelep csatlakozási pontjainak maximális átmérője nem lehet több 3cm-nél. A kilövési szögnek 45 és 80 fok között kell lennie.
Nem gondoltam túl. Öntözőrendszerekhez használt idomok és egy hunter mágnesszelep amit egy ESP32-S3 vezérel. A rakéta a robot és a kilövő is esp-now hálózatba van kötve így egyetlen távirányítóval vezérelhető. 4 bar-nál nagyobb nyomást nem kellett használnom.
A robot ami visszahozza a 'valamit':
Nem lehet drón vagy bolti kész termék pl egy buggy, 4wd modell.., de az alkatrészek felhasználhatóak egy egyedi alvázra épített robothoz. Az irányítása a kilövőpontról történhet. Gyári távirányító sem a robot sem a 'valami' irányításához nem használható. A robot a pályán szabadon mozoghat így lehetőség van például célmegjelölésre. A robot súlya maximum 5kg lehet.
4 kerék kormányzású és meghajtású robot
A célok:
1.5 x 1.5 méter fekete négyzet. Anyaga a tesztnél geotextil volt, de ez gyengének bizonyult. A diego-nál találtam fekete 2m széles padlószőnyeget 2200 Ft/ m2 áron. A cél sátorvasakkal lesz rögzítve. A hat cél közepén 1m átmérőjű fehér kör található. Felmerült egyedi jelölés (betűk, sokszögek..) is, de legbiztosabban detektálható alakzat a kör. Az egyedi jelölést a robototokkal kell megoldani. A célok a kilövési ponttól 40..60 méter távolságban helyezkednek el a rövidre vágott (6cm) sík mezei terepen.
A pontozás:
Egy küldetés 30 perc és egyszerre 4 csapat versenyzik. Minden célpont egységesen 10 pontot ér, ha a 'valami' vagy annak célra érkező része a célra érkezik és ott is marad (nyugalmi állapotában egyetlen pontjával is érinti a célterületet). A cél eltalálását egyedi kamera rendszerrel fogjuk ellenőrizni, ha nem egyértelmű a találat. A küldetés területfoglalós pontozású. Ez azt jelenti, hogy az eltalált célért csak egyszer jár pont. A találattal a cél az adott csapathoz kerül és a küldetés végén az így elfoglalt célokért 10 pontot kaphatnak még.
Egy küldetés alatt maximálisan elérhető pontszám 120:
Eltalálva mind a hat célt 6 x 10 = 60 pont. A küldetés végén minden célterület utolsóként eltalálva (elfoglalva) ismét 6 x 10 = 60 pont.
A verseny napján egy csapat többször is pályára lép. Csapatok számától függően (időkorlát) 2-3 alkalommal, de a középdöntőbe csak a 8 legtöbb pontot elért csapat jut be. A döntőben pedig a 4 legjobb team növelheti tovább összpontszámát.
Amennyiben technikai okból (elakadt robot..) be kell menni a pályára a csapat első alkalommal 2 perces második 4 harmadik alkalommal 6 perces (és így tovább) kényszerpihenőt kap.
Nincs esőnap a verseny akár a térdig érő hóban is meg lesz tartva!
Talán segítség ezért innen letölthető a távirányító - robot - rakéta - indító forráskódja. Az esp-now végig hibamentesen működött köszönhetően a zavarmentes nyílt terepnek is.
Sipos Attila
Építeni kellett egy robotot mely felkutatja a homok alá rejtett fémlapot és a mintát visszahozni a kiindulási bázisra.
20 darab 3x3 centiméteres energiakockát helyeztünk el a 8x8 méteres homokkal borított 'marson'. Az energiát úgy lehetett kinyerni, ha a robot 5 másodpercig pontosan a kocka tetejére világított. A győztes csapatnak 9 kockát sikerült kitermelnie
Kicsit több mint 1 liter vizet rejtett a 'mars', ami 6 kis tavacskában tört a felszínre. A végső rangsor az összegyűjtött víz mennyisége volt.
9600 liter óceánnal és jéghegyekkel meg egy nagy jégmezővel kellett megbirkózni, hogy a lehető legtöbb űrhajóst sikerüljön megmenteni.
Építeni kellett egy robotot, mely a kavicsos terepen megkeresi a különleges 'marsi' virágot. Leolvassa a DNS szekvenciát, majd egy másik organizmusból mintát vesz. Ezt a mintát egy űrlifttel feljuttatja a Mars körül keringő űrállomásra. Erre a feladatra 30 perc állt rendelkezésre. Természetesen voltak csapatok akiknek nem kellett ennyi idő.
Készíteni kellett egy olyan robotot amit hasonló rendszer vezérel, mint a vadászgépek rakétáit csak egyszerre 25 célpontra kell figyelnie.
Olyan rovarszerű robotot kellett építeni, mely képes a zord 'marsi' körülmények között minimális emberi beavatkozással navigálni. A cél minél több területet benépesíteni és megvédeni a többi robottól az értékes 'utódokat'.
Építeni kellett egy kisméretű kétkerekű robotot, mely képes akár autonóm mozogni Mars City utcáin. Igazi kihívás az instabil kétkerekű mechanika irányítása illetve a megvalósításra rendelkezésre álló rövid 3 hónap.
Ebben az évben egy olyan légpárnás robotot kellett készíteni melyet kézmozdulatokkal lehetett irányítani. Érzékelők a ujjhegytől a csuklóig helyezkedhettek el. A robotnak összetett mozdulatokat kellett végrehajtania, hogy képes legyen a pályán elhelyezett különböző méretű céltárgyakra eljuttatni az apró dobókockákat.
Az eddigi versenyektől eltérően nem előre megadott feladatot kellett az otthoni műhelyben megvalósítani, hanem a helyszínen kiosztott egységcsomagból kellett 18 óra alatt egy robotot építeni. A csomag tartalmazott 4 szervót, akkumulátort egy A4 méretű kétoldalas nyomtatott áramköri lemezt + 1m alucsövet. Az irányítást egy potenciométer és két nyomógomb segítségével kellett megoldani.
Az idei verseny igazi kihívás a digitális képfeldolgozás terén. A robotoknak egy olyan terepen kell autonóm tájékozódni ahol csak a 'szemükre' hagyatkozhatnak látható és infravörös tartományban. Természetesen gondoltunk a feltörekvő nemzedékre is ezért lehetőség van egy 'varázsgomb' segítségével pontokat szerezni.
A feladat varázsgömbök azaz gömbrobotok építése volt. A maximum 25cm átmérőjű robotokkal kellett 9 arénában a csapat színére állítani a jelzőzászlót. Az irányításához egy varázspálcát is építeni kellett melynek mozgatásával navigálták a csapatok a robot a pályán.
Ebben az évben visszatértünk a Marsra. Minden csapatnak egy-egy alkatrész csomagból kellett dolgoznia amely tartalmazott 6 dc motort két akkumulátort szervókat és egyéb apró alkatrészt. A feladat a pályán található a csapat szinével megeggyező léggömbök kilyukasztása volt a lehető legkevesebb idő alatt.
A világ legolcsóbb léptetőmotorjával kellett robotot építeni. A cél a pályán található minták begyűjtése és eljuttatása a központi űrhajó tárolójába. A robot csak 3D nyomtatott alkatrészekből épülhetett fel. Sajnos a járvány miatt, 3 nappal a verseny előtt az egyetem már nem engedélyezte a rendezvény megtartását.