Közkívánatra és az elmúlt évek tapasztalatait figyelembe véve egy részben ottépítős versenyt szervezünk. Minden csapat kap a verseny helyszínén egy alkatrész csomagot melyben néhány kötelezően felhasználandó alkatrész mellett sok hasznos dolgot is talál. Mivel az alkatrészek listája nem titkos így lehetőség van (erősen javallott) előre dolgozni és a szükséges mechanikai alkatrészeket beszerezni. A CSOMAGBÓL NEM LEHET A ROBOTOT 100% MEGÉPÍTENI! A csomagot a jelentkezés sorrendjében 20 csapat számára tudjuk biztosítani. A 'régi motorosok' akik már nem aktív iskolai hallgatók, tanulók maguk szerzik be az alkatrészeket (minimum a hat motort és a két darab li-ion akkut).
Egy rövid videó a feladatról:
A pálya:
A pálya 8x8 méteres. A központi terület eps lemezekből készül dimbes-dombos felülettel. Nagyobb sziklák tagolják amik akár 12 cm magasak is lehetnek. A kisebb sziklák maximum 2.5 cm magasak, méretük 5x5 cm. A központi területre egy 16 fokos emelkedőn lehet bejutni. A fentmaradó területet 28mm magas és 50mm széles különböző hosszúságú tetőlécek szabdalják. A célterületekhez ezeken átgázolva illetve követve a labirintust is el lehet jutni. A pálya borítása gumi olyan mint a 2016-os versenyen volt <képek>.
a tesztrobot a tetőlécekből kialakított labirintusban
a központi marsi területen
A robot:
Minden alkatrésznek a forrása a HeStore webáruháza. Támogatásuknak hála a 20 csomagot jelentős kedvezménnyel vásárolhattuk meg. Mint említettem a csomag tartalmaz két kötelezően beépítendő alkatrészt:
Li-Ion akkumulátor, 2000mAh 2db
(Az akkukat feltöltve kapjátok, de az utántöltésről minden csapatnak gondoskodnia kell)
Bár nem kötelező felhasználni, de a helyette legyártott kerék nem lehet nagyobb/szélesebb (66/25mm) a csomagban találhatónál:
További hasznos alkatrészek amit vagy beépítetek vagy nem:
Ezeken az alkatrészeken kívül bármi felhasználható, de a robot mozgatásához csak a 6 motor az energiaellátásához pedig a két li-ion akku. Mint látható még egy minimál design robot megépítéséhez is kell pár csavar aluidom..stb és persze valami proci rádióval. A robot kontúrvonala nem lehet nagyobb mint 20cm x 30cm. A robotkar 20 cm-re nyúlhat ki ebből a területből bármely irányba.
Irányítás:
Ez május negyedikéig titok marad. Ne gondoljatok valami extrém dologra valós idejű irányítás lesz so szeretni fogjátok, de minden féleképpen valahogy be kell tudnotok illeszteni a rendszeretekbe azt a pár vezetéket (maximum 8 input kell). Az irányító konzol fix telepítésű a pálya négy sarkán lesz elhelyezve egy-egy asztalon ahonnan tiszta rálátás lesz a pályára.
A félreértések elkerülése végett a jel útja:
KONZOL (8xout+gnd)----------->VEZÉRLŐ RENDSZER--->RÁDIÓ~~~~~~RÁDIÓ--->ROBOT VEZÉRLŐ--->MOTOROK SZERVÓK
Mi csak a konzolt adjuk amiből egy 10 eres kábel jön ki. Ezzel tudtok a saját vezérlő paneletekre csatlakozni. Természetesen a csatlakozáshoz szükséges aljzatot is adjuk. A 8xout lehet analóg vagy digitális illetve ezek keveréke.
A célterület:
a célterület
a tesztrobot akcióban
A pontszerzéshez egy a képen is látható klasszikus 1db rajzszeggel kell a csapat színével megegyező 8cm átmérőjű lufit felrobbantani. A célterületek különböző magasságban lesznek (alsó rögzítési pontjuk 2..10cm is lehet) így a robotra fixen felszerelt tűvel nem lehet minden pontot bezsebelni (nem véletlen kerültek a csomagba 9gr szervók:). Az idő és a célterületek azonos súllyal számítanak a pontokba. Minden lufi 90 pont és minden megmaradt másodperc 1pont. Példa: valaki mind a nyolc lufit szétrobbantja kevesebb mint 1 másodpercen belül az 1440 pont:) Ha kicsit lassabb mondjuk 10 perc kellett ehhez akkor 720 a lufikért és 120 pont a másodpercekért. Ha valaki elvéti és egy másik csapat lufiját durrantja ki vissza kell vinnie a robotot a kiindulási pontra mi pedig pótoljuk a hiányzó lufit. A megmaradt másodperceket mind a nyolc céltárgy begyűjtésével majd a robot visszanavigálásával a kiindulási helyre lehet pontra váltani.
A verseny menete:
A csapatokat egy program sorsolja négyes csoportba. Egy küldetés ideje 12 perc. A nap folyamán a versenyen elindult csapatok száma alapján egy csapat akár 3-6 alkalommal is összemérheti technológiája fejlettségét a többiekkel. Az első kör után (minden csapat elindult a pályán 1x) a legtöbb pontot elért csapat a legkevesebb pontot elérő csapattal és a ponttáblázat számtani közepén elhelyezkedő 2 csapattal kerül össze. A második legtöbb pontot elérő a második legkevesebb pontot szerzett csapattal plusz a ponttáblázat közepéről +2 csapat és így tovább. Hasonló pontszám esetén a csapat nevének abc sorrendje dönt. Három-négy forduló után a 8 legtöbb pontot elért csapat külön döntőt vív a győzelemért. Előfordulhat, hogy egy csapatnak egymás után kell pályára lépnie. A tesztrobot akkufeszültsége 1A áramfelvétel mellett 60 perc folyamatos működés után csökkent 4.2V-ról 3.7V-ra. Aki szeretné az akkukat kifacsarni gondoskodjon tartalék energiaforrásról mivel a töltés 1 órát vesz igénybe. A megszerzett pontok folyamatosan összeadódnak így a döntőbe jutott csapatok extra pontokat szerezhetnek.
A robotok elhelyezésére és felkészítésére 5 perc áll rendelkezésre. Aki nem tud elindulni a forduló végéig próbálkozhat, de az óra ketyegni fog.
Amennyiben a robot egy kereke lejön a marsi központi területről még visszakapaszkodhat, de a második kerék talajérintése esetén vissza kell tenni oda amerről a robot bejött a marsi területre.
A nap folyamán végig lehet barkácsolni, programozni, módosítani a roboton.
A pálya építését a terem bepakolását május 4-én pénteken 10 órakkor kezdjük. Egész éjjel lehet majd dolgozni a robotokon.
A díjalap elosztása a szokásos rend alapján. A díjalap összegét elosztjuk az csapatok által elért pontokkal. Ekkor megkapjuk egy pont forintosított értékét amit felszorozva a csapat által elért pontszámmal meg is kapjuk a cashkp-ét.
Mindenkit szeretettel várunk erre a versenyre ami csak részben verseny amúgy igazából egy buli. És itt részletezném is miért:
- péntek és szombat este a tornateremben lehet aludni szivacsokon
- péntek este svédasztal zsíroskenyér lilahagyma paprika paradicsom libamáj
- szerintem sör is lesz
- szombat este bográcsos chilisbab + szilva with unicum
Jelentkezési határidő 2018 április 22.
Tizenharmadszor is:
Sipos Attila
(siposattila kukac magyarokamarson.hu)